lördag 22 december 2012

Lussekatter


Detta recept ger mycket saftiga lussekatter, det bästa receptet jag provat hittills..


Ingredienser

 
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Lätt Kesella
2 påsar saffran
1 dl socker
1 tsk salt
Ca 17 dl vetemjöl   
Ugnstemperatur 225 grader för lussekatter och 200 för bröd.


Beskrivning

 
Smula sönder jästen i en degbunke.
Smält smöret.
Tillsätt mjölken i smöret och värm till till fingervärme, ca 37 grader.
Häll degspadet över jästen och rör om tills den är upplöst.
Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
Arbeta degen tills den är blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl.
Låt jäsa övertäckt ca. 30 min.
 Arbeta degen på mjölat bakbord och forma till 35 lussekatter eller 4 bröd.
Lägg på smorda eller bakplåtsklädda plåtar. Garnera med russin.
Låt jäsa 20-30 min. .
Pensla med uppvispat ägg.
 
Grädda i mitten av ugnen 5-7 min. för lussekatter och 15-20 min för bröd.



    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar