måndag 17 december 2012

Linda och Petter

Tänk att få äran att få göra någons bröllopstårta!!
Jag som är en glad amatör, att få det förtroendet!!

Brudparet hade som önskemål att det skulle vara chokladbotten, fylld med hallonmousse/ choklad, choklad smörkräm och täckt med  ljusrosa marsipan som skulle räcka till 70 personer samt en glutenfri..
Som dekoration önskades blommor, vita sidenband och en jättefin caketopper från Willow tree som Linda hade köpt...vilket är ett fenomenalt bra tips även till andra tillfällen..
Har en Willow tree figur hemma som jag fullkomligt älskar...
Blommorna gjorde jag i mmf..

Många utmaningar denna gången..
Chokladfyllningen kan vi ju börja med...aaaalltid haft bekymmer med den..
Trodde att jag hade kommit på lösningen då det står klart och tydligt i receptet att den bör göras strax innan tårtan ska fyllas annars kan den bli stabbig...jag har alltid gjort den kvällen innan och bara vispat till den dagen efter när tårtan ska fyllas..har alltid fått en grynig chokladgröt..
Denna gången gorde jag precis som det stod och fick lite smått panik när den fortfarande var lös efter intensiv vispning..Jag hällde i lite gelatin och höll tummarna, blev kanonfin i konsistens..älskar gelatin :)

Sedan lärde jag mig att beställer man färdigfärgad marsipan som det står ljusrosa/babyrosa på så får man ändå en grisrosa nyans...som tur är beställde jag även vit marsipan för jag misstänkte att det kunde bli så..

Den glutenfria gjorde mig lite nervös och tog därför och googlade på varenda ingrediens jag behövde till baket.
Fick lära mig att marshmallows kan innehålla gluten, vissa sorter läggs tydligen i mjölade formar när dom görs..läste att det fanns en sort man kunde hitta på Ica som var glutenfri..åkte dit men just den fanns inte där.
Plockade upp Icas egna marshmallows och ringde numret på paketet..den var glutenfri! Kan vara bra att veta..

Kändes trist att använda sugrör som stödpinnar när det var bröllop och ringde och hörde mig för lite på Tårtdecor..det man använder när man staplar tårtorna på varandra är sk Dowel rods och tårtbrickor..
Dessa stödpinnar fanns i plast och trä..plasten tålde mer tyngd och då fick det bli sådana..

Sen finns ju aaalltid frågaorna är tårtbotten lagom? För mycket/lite fyllning? För tjockt/tunnt tårtlock?

Jag bakade en 28 cm, 2 st 26 cm, 1st 20 cm, 1st 15 cm och den glutenfria i en 12 cm form..
Är ju alltid rädd för att det inte ska räcka..
Enligt Linda Runns tårtbitsuträknare så lär det ju finnas en hel del över :)

Monteringen skedde på plats och jag såg att sidenbanden kanske man får sätta på efter monteringen..ska prova det vid tillfälle..

Jag blev väldigt nöjd över resultatet :)
Önskar bara att jag var liiiite bättre på att ta kort...


Jag önskar er mycket glädje och kärlek Linda och Petter!


Den fiiina cake toppern
 

Lägg till bildtext

 

Den glutenfria lilla tårtbiten

Våningstårtan dårå




2 kommentarer: