måndag 18 juni 2012

Marshmallow fondant

Marshmallow fondant använder jag alltid när jag ska täcka mina tårtor..
Häller man i lite Jem Petal Powder kan man även göra figurer.
Den är lätt att göra, smidig att arbeta med, innehåller inga mandel..visserligen väldigt kladdig att göra..

Har testat både sugarpaste och mmf och har kommit fram till att mmf är godare..försökskaninerna (sambon och kompisen Kenneth) tyckte att mmf smakade mer tårta :)

Hittade ett bra recept hos bagerskan.
Titta gärna in där för en arbetsbeskrivning och bilder :)

Detta recept räcker till att täcka och dekorera två normalstora tårtor..

Ingredienser:

5 dl packade marshmallows, ca 300 gr (använder helvita, billiga från Ica)
2 msk vatten
1 msk matolja
7-8 dl florsocker

Maizena/potatismjöl...

Häll marshmallows, vatten och olja i en skål som tål att micras
Kör på full effekt i 1 minut..rör om

Kör på 10 sekunder i stöten tills alla klumpar är borta..rör om mellan varje gång.

Häll i lite florsocker i skålen och det är dags att bli kletig.
Jag brukar vilja ha kladdet i skålen så länge som möjligt när jag rör i all florsocker..
Försök knåda in det så gott det går, kan hjälpa att ha matolja till hands...fastnar inte lika lätt i händerna.

Eftersträva en tuggummikonsistens på det hela innan du slutligen virar in klumpen i två omgångar plastfolie..brukar även lägga ner det i en plastpåse som knyts ihop.
Låt vila gärna över natten.



4 kommentarer:

  1. Hej!

    Hur smakar marshmallows fondanten? Är den söt eller den smakar inte så mycket?

    Tack på förhand :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt söt...jag tycker dock att den är godare än sugarpaste..

      Radera
  2. Hej! Tack så mycket för en bra beskrivning! Men om du färgar fondanten, gör du det före eller efter den varit i kylen?

    SvaraRadera
  3. MMF:en får vila i rumstemperatur och färgar brukar jag göra i samband med att jag gör mina figurer.
    Jag har läst att man kan färga den i samband med smältprocessen, men har aldrig provat detta :)

    SvaraRadera