måndag 6 februari 2012

En ros

Ifall, ifall det finns någon som känner för att göra en ros någon gång så kan jag ju visa hur jag gör mina..
Vet ej om det är det riktiga sättet..men så här gör jag :)

Plocka gärna fram allt du behöver till dina rosor, så att det finns inom räckhåll.
Maizena för att ha när man knådar och kavlar, rapsolja kan vara bra att ha när man knådareller om mmf:en blir lite torr, vatten som lim när rosen ska sättas ihop, pastafärg och tandpetare, kavel, utstickare, Jem pedal powder...och mmf förståss



Först knådar jag i pulvret och pastafärgen. Har lite för mycket pulver på skeden, fick hälla tillbaka lite..doppa tandpetaren i färgburken och dutta på degen..är du inte nöjd med nyansen efter knådning, ta en ny tandpetare och doppa i burken..var noga med att ta en ny tandpetare varje gång du ska ha färg, den håller längre då..
Knåda in pulvret och färgen ordentligt..ska inte finns några strimmor kvar i degen..



Eftersom det torkar fort med flowerpastepulvret i så börja med en liten bit. Kavla ut den tunnt, gärna med lite maizena under...skydda resten under en glasburk eller i plast..



Stansa ut alla dina ros delar...



Förvara det du inte arbetar med i lite plast..



Tunna ut bladen lite grann försiktigt..med Jem pedal powder i kan man få det ganska tunnt..
Jag har varken en sån där dyna eller dogbone?! tror jag det heter till att tunna ut mina blommor med..
Man tager vad man haver, i detta fallet min skärbräda och en glöggsked..funkar ganska bra :)



Gör en liten konformad grej som du placerar i mitten av blomman (ska föreställa en knopp) dutta lite vatten undertill..
Dutta lite vatten på blomman och ta sedan blad för blad och fäst på knoppen..
Börja med den minsta..



Fortsätt tills du använt alla 4 delarna till rosen..är lite pilligt :)



Färdig..
Vill du ha en utblommad ros så böjer du till bladen lite grann...smaksak :)



Såhär blev mina rosor..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar